SP1 PUSZCZYKOWO / DLA RODZICÓW / Pedagog szkolny

Pedagog szkolny

  

 

Polecamy strony internetowe na, których znajdziecie gry i ćwiczenia rozwijającymi pamięć,
koncentrację, spostrzeganie i logiczne myślenie:

https://pamiec.imasz.net/
https://www.smartgames.eu/

 


 

 

Plany, ramy i rytuały nie tylko pomagają ogarnąć rzeczywistość w sensie organizacyjnym, zmiejszają też poczycie stresu i niepokój szczególnie w sytuacji dużej zmiany. W miarę stały plan dnia może się okazać bardzo pomocny dla wszystkich członków rodziny zarówno w wywiązywaniu się z obowiązków – zawodowych i szkolnych – jak i w zadbaniu o własną psychikę.

Drodzy rodzice,

pamiętajcie, że można dziecko zmusić, żeby siedziało przy biurku, żeby wpatrywało się godzinami w podręcznik czy nawet żeby odrobiło lekcje, ale do nauki – nigdy. Maluch czy nastolatek będzie się pilnie uczyć tylko wtedy, gdy będzie mu to sprawiać przyjemność oraz gdy będzie przekonany, że jest mu to potrzebne.

Jak zatem zachęcić dziecko do nauki? Przede wszystkim porozmawiaj z dzieckiem, dlaczego i po co musi codziennie się uczyć. Uświadom, że jego systematyczna praca będzie zweryfikowana przez nauczycieli.

Plan działania:

  1. Dopilnujcie, by dziecko wstawało o stałej porze (rannej). By zjadło siadanie.

8:00 – 12:00

Przedpołudniowe godziny to zazwyczaj czas, kiedy mózg jest w dobrej formie, warto więc zacząć od nauki, od rzeczy wymagających, potem przejść do nieco łatwiejszych:

Wyznaczajcie przedział czasowy (od - do), w którym dzieci będą się uczyły. Starajcie się trzymać określonych terminów.

- nauka:  spotkania online

zadania szkolne – praca z podręcznikiem, kartami pracy, rozwiązywanie zadań, pisanie wypracowań, korzystanie z popularnonaukowych lub edukacyjnych źródeł w internecie

 - czytanie (nie tylko lektur szkolnych czy podręczników, warto żeby dzieci mogły poczytać też coś, co je interesuje, co same wybiorą);

  1. Ustawcie z dzieckiem czasomierz. Pamiętajcie o przerwach.

Dobrze uczyć się przez 30-45 minut. Potem zróbcie 5-15 minutową przerwę.

Nie zapominajcie o aktywności ruchowej, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mózgu. Dobrze by dzieckoruszało się w trakcie przerwy, by pobudzić krążenie.

Wystarczy kilka prostych ćwiczeń:

wymachy rąk,

przysiady,

pajacyki.

Jeśli pozwalaja na to warunki atmosferyczne najlepiej by dziecko wyszło na  zewnatrz,  jeśli nie koniecznie przewietrzcie  pokój.

Po niewielkim wysiłku wraca się do nauki z większą ilością energii.

12:00 – 14:00

 - nauka: zadania szkolne lub korzystanie z popularnonaukowych lub edukacyjnych źródeł.

- to również czas na kontakty z przyjaciółmi, rozmowy przez telefon, czy wideo-czat, dobrze, żeby to były właśnie rozmowy, a nie pisanie smsów czy wiadomości, aby zmniejszyć poczucie izolacji i osamotnienia;

14:00 – 15:00

Obiad – najlepiej wspólny, bez pośpiechu, o ile to tylko możliwe;

15:00 – 18:00

90-120 minut – czas na kreatywność – papier, kredki, flamastry, ołówki, modelina, plastelina, albo Zrób To Sam z tego, co jest pod ręką.

Młodzież, która nie garnie się do takich zajęć może ten czas wykorzystać na swoje zainteresowania, to może być też czas na trochę nudy i improwizację, bo i to są formy kreatywności;

- czas na kontakty z przyjaciółmi;

- domowe obowiązki – każdy na swoją miarę: sprzątanie, pranie, kwiatków podlewanie;

od 18:00

Czas rodzinny – rozmowy, granie w planszówki, przygotowanie kolacji, wspólne obejrzenie filmu.

To też czas, kiedy warto podsumować dzień, zastanowić się, co nas w tym dniu wspierało, a co można zmienić lub zrobić inaczej.

Rozmawiajcie z dziećmi o tym, co się dzieje na świecie, jeśli chcą o coś zapytać. Rozmawiajcie o tym, co czują, co myślą.

 

Czas na sen

Drodzy rodzice, pamiętajcie również by dziecko chodziło spać o stałej porze.

- Dzieci w wieku szkolnym (6 -13 lat):powinny przsypiać 9-11 godzin dziennie.

- Nastolatki (14 - 17 lat): 8-10 godzin dziennie.

 

Kilka dodatkowych wskazówek, które pomogą motywować dziecko do pracy:

1.Plan dnia ustalejcie razem. Nawet gdy już taki posiadacie przyjrzyjcie mu się ponownie, zmodyfikujcie, ulepszcie. Dostosujecie do zmienajacej się aury za oknem i swoich obowiazków zawodowych oraz domowych.

  1. Traktujcie naukę dziecka, jako rzecz świętą.

Nie przerywajcie mu, nie wołaciej do telefonu, wyłączcie wszelkie źródła dźwięku.

  1. Zarządźcie, że wszystkie dzieci uczą się w tym samym czasie. Niech żadne wtedy nie ogląda telewizji i nie gra na komputerze. To podstawowy błąd rodziców, aby pozwolić, by jedno z dzieci się bawiło, gdy drugie się uczy.

 

  1. Nie wyręczajcie dziecka w odrabianiu lekcji. To bardzo ważne. Kiedy prosi o pomoc, nie podawajcie mu gotowych rozwiązań. Naprowadzajcie, zadawajcie pytania, wyjaśnijcie wątpliwości. Zachęcajcie do samodzielności w poszukiwaniu rowiązań i zródeł czerpania odpowiedzi. Samodzielnie rozwiązane zadanie wzmacnia wdziecku poczucie, że jest w stanie poradzić sobie z trudnościami.
  2. Podkreślajcie sukcesy, zamiast braków. Jeśli dziecko ma ogromne problemy z jednym przedmiotem, zachęcajcie je, by na lodówce pojawiła się kartka: „Co już umiem”. Codziennie przed snem zapiszcie na niej to, czego dziś dziecko się nauczyło oraz to, w czym jest kompetentne. Nawet, jeśli to będą tylko dwie daty lub cztery słówka. Zwróć uwagę dziecka, jak szybko kartka się zapełniała, o ile stał się mądrzejszy przez kilka dni.
  3. Stwórzcie tablice sukcesów. Wspólnie ustalcie nagrody po wykonaniu całej pracy, w postaci czasu na rozrywkę.

 

Motywowanie do działnia – wzmacnianie motywacji wewnetrznej dziecka

Motywowanie do działnia