Aktualności i wydarzenia
Przyszłoroczne klasy pierwsze - klasy szachowe
Szanowni Państwo, Drodzy Uczniowie
W przyszłym roku szkolnym wprowadzimy zajęcia szachowe do szkoły jako przedmiot nauczania. Szachy będą obowiązkowym przedmiotem nauczania od klasy I do III. Program będzie realizowany w trzyletnim cyklu. Zajęcia szachowe będą się odbywać w czasie 2 godzin w tygodniu.
Oto opis innowacji przygotowany przez wicedyrektora szkoły - Tomasza Żaka, nauczyciela oraz instruktora zajęć szachowych.
Szachy w klasach pierwszych – Edukacja przez Szachy w Szkole
Tigran Petrosjan, dziewiąty mistrz świata, powiedział:
„Szachy – pod względem swej formy są grą,
pod względem treści sztuką,
z punktu widzenia trudności opanowania ich – nauką”
1.Oświadczenie Pisemne Parlamentu Europejskiego
Parlament Europejski (...) mając na uwadze, że szachy są grą dostępną dla dzieci z
każdej grupy społecznej, mogą przyczyniać się do osiągnięcia spójności społecznej i
realizacji celów politycznych takich jak integracja społeczna, zwalczanie
dyskryminacji, zmniejszenie wskaźnika przestępczości czy nawet walka z różnymi
rodzajami uzależnień (...), mając na uwadze, że bez względu na wiek dziecka szachy
mogą poprawić jego koncentrację, zwiększyć cierpliwość i wytrwałość, a także
rozwinąć zmysł twórczy, intuicję, pamięć oraz umiejętności analitycznego myślenia i
podejmowania decyzji; mając na uwadze, że gra w szachy uczy też determinacji,
motywacji i sportowego zachowania; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by
dążyły do wprowadzenia do systemów oświaty państw członkowskich programu
„Szachy w szkole”...
Oświadczenie Pisemne Parlamentu Europejskiego w sprawie wprowadzenia do systemów oświaty w Unii Europejskiej programu „Szachy w szkole” (PE 0050/2011), 15.03.2012
Gra w szachy jest obecnie coraz bardziej rozpowszechniana wśród uczniów
Naszej Szkoły. Uważana jest za grę „Fair play”, gdyż trudno w niej o oszustwo
podczas rywalizacji. Reguły ustalone w turniejach szachowych dają równe szanse
każdemu, co jest bardzo istotne dla młodych szachistów, rozpoczynających naukę
gry. Jest to bardzo ważny argument, dzięki któremu uczeń nie zniechęca się łatwo, a
wręcz odwrotnie mobilizując się osiąga lepsze wyniki dążąc do sukcesu. Czas
rozgrywek uzależniony jest od czasu narzuconego graczom, a co najważniejsze
każdy z zawodników ma ustawiony taki sam czas do rozstrzygnięcia partii. Gra w
szachy może zapobiegać zachowaniom agresywnym, a szczególnie wśród uczniów
nadpobudliwych mającym problemy z koncentracją. Szachy stosowane jako terapia
mogą przyczynić się do zapobiegania antyspołecznym zachowaniom ucznia,
niwelując złe cechy osobowości. Uczniowie z zaburzeniami emocjonalnymi
mają zazwyczaj niską samoocenę, jednakże podczas rozgrywek dzięki zwycięskim
partiom ich stan może ulec zmianie, zyskując lepszy prestiż w społeczeństwie
szkolnym i rodzinnym.
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program jest ukierunkowany dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Ma na celu
wspomaganie kształcenia cech osobowości, charakteru, umiejętności poznawczych.
Rozgrywki szachowe winny mieć formę zabawową, a następnie przeradzać się w
umiejętność nabywania zasad zdrowej rywalizacji. Jest to elementarne
wprowadzenie zasad poruszania się figur (bierek) na szachownicy oraz
samodzielnego poszukiwania taktyki i możliwości dania mata. Ważne jest, aby młodzi
przyszli szachiści potrafili przyjmować sukcesy i porażki współzawodnicząc w mini
rozgrywkach szachowych między sobą. Istotnym celem będzie także współpraca z
uczniami nadpobudliwymi posiadającymi trudności w zachowaniu koncentracji uwagi
,a jednocześnie uczenia ich tolerancji i integracji z rówieśnikami. Program ten może
wspomóc jedną z najważniejszych percepcji, jakie posiada człowiek umiejętność
rozwoju myślenia, a więc ogólnego rozwoju umysłu. Może być pomocny uczniowi w
przyswajaniu programu szkolnego, a także w przejawianiu inicjatywy twórczego
myślenia. Głównym założeniem programu jest wspomaganie edukacji matematycznej
u najmłodszych ukierunkowanie ucznia do rozwoju samodzielnego myślenia podczas
gry w szachy. Pomaganie mu w tworzeniu ustawień taktycznych w celu obrony i
ataku figurami w kierunku przeciwnika . Ważne jest też, aby uczniowie dzięki grze
potrafili akceptować i szanować swoich kolegów i koleżanki z różnych grup
społecznych. A więc nabycie przez nich umiejętności integrowania się niezależnie od
statusu społecznego ucznia. Program ma za zadanie zachęcić do nauki wszystkich
uczniów biorących udział w projekcie. Ważnym elementem całego przedsięwzięcia
będzie angażowanie i zachęcanie uczniów do nowych rozwiązań w
zagospodarowaniu czasu wolnego, a także samokontroli i oceny własnych osiągnięć
prowadzących do sukcesu.
ORGANIZACJA ZAJĘĆ
Zajęcia szachowe odbywać się będą raz w tygodniu ( 2 godz.) w klasach 1a i 1b w
ramach zajęć obowiązkowych. Podczas zajęć dzieci poznawać będą podstawy i
taktykę gry w szachy, a także ukierunkowywane będą na własny sposób myślenia.
Obserwując dzieci przy pracy instruktor będzie mógł stwierdzić, jakie trudności
napotykają, które metody uczniowie łatwiej przyswajają i jakie umiejętności trzeba u
nich rozwijać.
CELE PROGRAMU
Celem edukacji przez szachy jest wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego
rozwoju ucznia. W ramach tego rozwoju zawiera się też cel główny zajęć
szachowych, a mianowicie rozwijanie u dziecka indywidualnego toku myślenia.
Realizacji celu głównego służyć mają cele szczegółowe:
- szanować i nie lekceważyć swojego przeciwnika
- poznać zasady gry w szachy
- przestrzegać zasad gry
- pamiętać, że pierwszy ruch w grze wykonuje biała figura
- znać funkcję figur w grze
- znać ruchy figur na planszy
- umiejętnie korygować własne błędy dążąc do samodoskonalenia
- umiejętnie posługiwać się zegarem
- rozpoznać sytuacje zaszachowania przeciwnika
- posiadać umiejętność matowania
- rozpoznać sytuacji patowej
- umiejętnie przyjąć porażkę przegranej
- mobilizować się po porażce, dążąc do wygranej.
NARZĘDZIA PRACY
Pomoce dydaktyczne:
- karty pracy- szablony z ćwiczeniami
- zestaw do gry w szachy (plansza, figury)
- zegar
-tablica demonstracyjna
-zeszyt początkowego szachisty
WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU
Podstawą realizacji programu jest odpowiednie przygotowanie ucznia zarówno
teoretyczne, jak i praktyczne w zakresie zajęć. Zagwarantowanie godnych warunków
do gry, odpowiedniej atmosfery w trakcie ćwiczeń tak, aby dzieci miały swobodę
ruchów. Śledzenie przez instruktora poczynań uczniów podczas opanowywania
wiedzy podczas zajęć. Aby dobrze zrealizować program ważne jest zapoznanie
uczniów z rysem historycznym szachów jak i zarówno systematyczne wprowadzenie
elementarnych podstaw gry począwszy od nakłaniania uczniów do rozkładania
plansz i ustawiania prawidłowo figur po obu stronach planszy jednocześnie śledząc
nawzajem ze współgraczem, czy prawidłowo zostały one postawione na swoich
miejscach. Każdy zawodnik układa figury po swojej stronie. Ważne jest, aby gracz
rozpoczynał ruch białą figurą. Każdy zawodnik ma być świadomy uczciwej
rywalizacji.
REALIZACJA PROGRAMU
Każde zajęcia będą rozpoczynać się od wprowadzenia dzieci do tematu z użyciem
tablicy demonstracyjnej i magnetycznych figur wraz z diagramami. Należy doceniać
uczniów znających i potrafiących grać w szachy, gdyż będą oni pomocni dla graczy
początkujących. Każde ćwiczenia uczeń wykonywać będzie grupowo i indywidualnie
na diagramach później na własnej szachownicy począwszy od ułożenia figur na
planszy. Nauczyciel będzie nadzorować poprawność ułożenia figur oraz ich
kompletność. Zakończenie zajęć powinno poprzedzać ułożenie figur oraz złożenie
sprzętu. Uczniowie kompletują sprzęt, przekazując go prowadzącemu. W czasie
ćwiczeń z szachami przy stolikach nauczyciel będzie kontrolować prawidłową
postawę dzieci na krzesełkach. Uczniowie mają prawo po zakończonych zajęciach
wymieniać własne opinie i spostrzeżenia dotyczące nabytej wiedzy w obecności
nauczyciela. Uczniowie, którzy prawidłowo wykonali swoje zadania i stosowali
się do zaleceń nauczyciela, uzyskują pochwałę i wyróżnienie w obecności
pozostałych uczestników zajęć. Podczas wszystkich zajęć obowiązkowy będzie
zeszyt szachisty (w kratkę format A4) w którym będziemy notować, zapisywać
wiersze, rymowanki, układać rozsypanki puzzlowe i wklejać wykonane diagramy z
figurami szachowymi.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Semestr 1
Szachowa Kraina - wprowadzenie w magiczny świat szachów.
Pole bitwy - SZACHOWNICA.
Sprawuje rządy – KRÓL.
Niedościgniona w pionie i poziomie – WIEŻA.
Rycerz przekątnych – GONIEC.
Wierna Pani – HETMAN.
Hop i kolejny skok – SKOCZEK.
8-9. Mała armia – PIONKI i ich „magiczne” ruchy. Ustawienie wyjściowe w szachach.
Dajemy SZACHA królowi!
11.W śmiertelnym niebezpieczeństwie- MAT.
Pokojowe zakończenie – REMIS. Pojęcie PATA.
Hokus pokus - wprowadzenie ROSZADY.
14-15. Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o szachowym wojsku po I semestrze nauki.
Semestr 2
Hierarchia w królestwie – wartości figur.
Szachy to też sport! Podstawowe zasady szachowej krainy.
18-19. Jak rozpocząć szachowy pojedynek? Pojęcie CENTRUM.
Pierwsza bitwa wg trzech zasad poprawnego debiutu.
21-22. Matujemy ciężkimi figurami – mat dwiema wieżami.
23-24. Mat jedną wieżą. Pojęcie opozycji.
Plan gry – podstawy gry środkowej.
Rozwiązywanie zadań szachowych.
27-28. Pierwszy motyw taktyczny – widełki (podwójne uderzenie).
29-30. Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o szachowym wojsku po II semestrze nauki.
Semestr 3
31 - 34. Przypomnienie wiadomości o szachowym wojsku nabytych w pierwszym roku nauki.
35 – 36. Hetman i wieża – król w matowym ataku.
37 – 38. Matowanie hetmanem.
39 – 40. Szachowa bitwa – związanie.
41 – 42. Debiut – jak nie dać się złapać w pułapkę. Mat szewski.
43 – 44. Idziemy na turniej szachowy!
Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o szachowym wojsku po III semestrze nauki.
Semestr 4
46 – 47. Notacja szachowa – szachowy zapis pozycji i partii.
Rozgrywanie partii z zapisem szachowym.
49 – 50. Szachowa bitwa – atak z odsłony i szach z odsłony.
51 – 52. Końcówki – pion i wieża przeciwko wieży.
Rozwiązywanie zadań szachowych. Mat i motywy taktyczne.
54 – 55. Końcówki – hetman przeciwko pionkowi.
Gry i zabawy szachowe – różne odmiany szachów.
57-58. Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o szachowym wojsku po IV semestrze nauki.
59 – 60. Szachowy teleturniej „1 z 10”. Sprawdzenie wiedzy nabytej podczas dwóch lat nauki gry w szachy.
Główną metodą będzie ukierunkowanie ucznia na samodzielne myślenie, dzięki
któremu posiądzie on umiejętność szukania i zastosowania prawidłowych rozwiązań
podczas rozgrywek. Podstawowym narzędziem do dokonania oceny efektów pracy
ucznia będzie obserwacja przez instruktora podczas zajęć:
umiejętności rywalizacji z graczami –postawa fair play,
umiejętność ułożenia figur na planszy,
samodzielne eliminowanie błędnych posunięć,
zaangażowanie ucznia do zdrowej rywalizacji,
umiejętność zmatowania przeciwnika,
umiejętność posługiwania się zegarem szachowym,
umiejętność myślenia podczas rozgrywanej partii szachowej.
EWALUACJA
Ewaluacja jest badaniem efektów realizowanego programu, pozwalającym na
ulepszanie metod i form pracy. Dzięki temu analizujemy osiągnięte cele i zadania.
Podsumowaniem ewaluacji będzie ocena osiągnięć edukacyjnych uczniów na
zajęciach szachowych. Będzie ona miała formę oceny opisowej na świadectwie.
Przejawem ewaluacji będzie: obserwacja uczniów na zajęciach, analiza postępów
graczy, umiejętne myślenie podczas wykonywanych ruchów na szachownicy.
Oczywiście, Polski Związek Szachowy nie chce wchodzić w kompetencje szkół w
zakresie ich wewnątrzszkolnych systemów oceniania i przyjętych w poszczególnych
placówkach norm formułowania i wystawiania ocen. Zaleca jednak, by ocena
semestralna i końcowo- roczna zawierała element opisu osiągniętych celów lub
braków w ich zakresie. Oczywiście, przy każdej ocenie - a przy ocenie na zajęciach
szachowych – należy wziąć pod uwagę indywidualne możliwości i predyspozycje
ucznia. Wymiar sportowy jest tu drugorzędny, najważniejszy jest harmonijny rozwój
ogólny dziecka, w tym społeczny.
oprac. Tomasz Żak